زنجبیل

توضیحات تکمیلی

گیاهی است علفی، چند ساله و دارای 2 الی 3 ساقه شبیه نِی به ارتفاع حدود 70 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر و ساقه زیرزمینی گیاه که به آن زنجبیل می‌گویند ضخیم، غده‌ای شکل، ناهموار، گره‌دار و ناصاف می‌باشد. برگ‌های آن متناوب، دمبرگدار، بیضوی، دراز و نیزه‌ای که دمبرگ‌ها قسمتی از ساقه‌ها را در آغوش می‌گیرند. در انتهای ساقه، گل دهنده و گل‌های آن مجتمع به صورت سنبله و به رنگ زرد روشن و منقوش به لکه‌های قهوه‌ای می‌باشند. در اغلب نقاط حاره‌ی جهان خصوصاً در نواحی حاره‌ی کشورهای آسیایی از جمله در هند و چین روییده و کاشته می‌شود.  نام‌های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، زنجبیل، زنجفیل و زنجبیل هندی نامیده شده است. نخوه مصرف معمولاً زنجبیل را به صورت سائیده استفاده می‌کنند و در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. زنجبیل نسائیده (زنجبیل قلم) را نیز به صورت دم کرده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها و بخش مورد استاده غده زیزمینی و  نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. طبیعت آن خیلی گرم و کمی خشک است.

نام عتمی : Zingiber officinalis Rosc.، نام فرانسه Gingembre و نام انگلیسی آن Ginger می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : اسانس روغنی فرّار (شامل کامفن، فلاندرن، زینجی برن، سینئول، سیترال وبورنئول)، جین جرول، شوگائول، زینجی برول، زینجرون، ترپن، رزین، نشاسته، پروتئین و چربی در آن تشخیص داده شده است.

خواص

کاهنده کلسترول و ضد تجمع پلاکت‌ها، ضد انعقاد خون قوی و جلوگیری کننده از لخته شدن خون در رگ‌ها، ضد اسهال و آنتی‌بیوتیک، مقوی قلب و صفرابر، محافظ کبد و تصفیه کننده خون، افزاینده اسپرم و تقویت کننده نیروی جنسی، ضد تهوع و برطرف کننده ویار، ضد نفخ و تقویت کننده معده، انرژی‌زا و تقویت کننده هوش و حافظه، خارج کننده گازهای روده‌ای و کاهنده فشار خون، برطرف کننده عفونت‌های روده‌ای و اشتهاآور، تحلیل برنده ورم‌های مفاصل و مسکن سردرد، بازکننده گرفتگی صدا و خلط‌آور، دفع کننده سموم حیوانی وارد شده به بدن و نظم دهنده قاعدگی‌های با تأخیر، کمک کننده به گردش بهتر خون و ضد سرفه، ضد یرقان و مفید برای سرماخوردگی، آشفتگی بدن و دل بهم‌خوردگی در مسافرت می‌باشد.

منع مصرف : افرا مبتلا به سنگ کلیه قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی داروهای مانند وارفارین و آسپرین مصرف می‌کنند، به هیچ عنوان از زنجبیل استفاده نکنند.

کودکان زیر 2 سال نباید زنجبیل مصرف کنند

در صورت مصرف مقادیر بالا، زنجبیل می‌تواند موجب اسهال شود

به علت تشدید خونریزی دوران قاعدگی مصرف نشود

در زمان بارداری خطر سقط جنین را افزایش دهد. و  شیردهی حد تعادل را درمصرف زنجبیل رعایت کنید

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا