لوبیا چیتی

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است یک ساله با برگ‌های بیضی شکل و نوک تیز، ساقه‌هایش پرشاخه، انتهای شاخه‌ها پیچک‌دار و میوه‌اش غلافی است که در هر غلاف چند دانه وجود دارد. رنگ دانه‌ها بر حسب واریته‌ی آن متفاوت است و به رنگ‌های متنوع و خالدار دیده می‌شوند. در اغلب کشورها و ایران به تناسب نوع آب و هوا کاشته می‌شود.بخش مورد استفاده دانه. در ضمن برگ، گل و جوانه‌ی گیاه نیز خواص دارویی دارند. نحوه مصرف معمولاً دانه به صورت پخته مصرف می‌شود. طب سنتی گرم است.

نام علمی : Phasaeolus vulgaris L. می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : ویتامین‌های A, Bcomplex, C, D, E, K، پروتئین، چربی، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، تیامین، نیاسین، آنتی بیوتیک، کاناوالین، آنتی بیوتیک مورومیکس، ایزوفلاون گلیکوزید، پانتوتنیک اسید، آنتوسیانین و کولین در آن تشخیص داده شده است.

خواص

آنتی اکسیدان و مغذی، کاهنده کلسترول و فشار خون و ضد اسپاسم عضلانی، ضد تشنج و مسکن درد سیاتیک و درد کمر، سرشار از پروتئین و فیبر و جلوگیری کننده از اختلالات کلیوی، پیشگیری کننده از سرطان روده‌ی بزرگ (کولون) و مفید برای پوکی استخوان، ضد استسقاء و تحلیل برنده ورم مزمن مفاصل می‌باشد. در ضمن برای تورم چشم، روماتیسم مزمن، نقرس، دیابت و در استعمال خارجی برای ضرب خوردگی‌ها مفید است.

منع مصرف : افرادی که دچار سنگ کلیه هستند باید از خوردن لوبیاچیتی پرهیزکنند زیرا لوبیاچیتی سرشار از کلسیم و پتاسیم است که می‌تواند وضع را بدترکند. لوبیاچیتی دارای مقدار نسبتا بالایی پورین است، بنابراین اگر شما به این ترکیب حساسیت دارید، بهتر است از خوردن لوبیاچیتی اجتناب‌کنید. مردم به‌دلیل کاربرد آسان، لوبیاچیتی کنسروی را به نوع تازه آن ترجیح‌ می‌دهند.

خوب، باید خیلی مراقب‌باشید زیرا لوبیا چیتی کنسروی دارای سدیم بیشتری است. حتی لوبیاچیتی تازه هم سدیم دارد.

یکی از عوارض لوبیا چیتی ایجاد نفخ است. مصرف لوبیا چیتی در برخی افراد ممکن است ایجاد نفخ کند. ضمن اینکه لوبیا چیتی دیر هضم است و می تواند برای افرادی که معده حساس دارند مشکلاتی مثل درد معده ایجاد کند.

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا