لوبیا قرمز و سفید

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است یک ساله از تیره بقولات، علفی و بالارونده که به دور درختان و گیاهان دیگر می‌پیچد. برگ‌های آن سبز رنگ، پهن، بزرگ و نوک تیز و گل‌های آن سفید مایل به زرد یا بنفش می‌باشند. میوه‌اش باریک و غلاف مانند است که دانه‌های لوبیا در آن قرار دارد. دانه‌های لوبیا معمولاً غلوه‌ای شکل و به رنگ‌های قرمز، سفید، سیاه و یا مخلوط است. در اغلب کشورها و ایران کاشته می‌شود. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، لوبیا، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، الفاصولیه، الفصولیا و اللوبیا نامیده شده است. طبیعت آن گرم و‌ تر است.

نام علمی : Phasaeolus vulgaris L. می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : ویتامین A، آب، پروتئین، مواد چرب، هیدرات‌های کربن، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین و نیاسین در آن تشخیص داده شده است.

خواص

تقویت کننده حافظه بیماران آلزایمری و مقوی نیروی جنسی، کاهنده فشار و چربی خون و نرم کننده سینه، کاهنده خطرات و بازدارنده حملات قلبی و آرام‌بخش، ضد تب و مفید برای بیماری‌های دستگاه ادراری، ضد افسردگی و خارج کننده سنگ کلیه، ضد یرقان ویروسی و کاهنده قند خون می‌باشد. در ضمن برای افراد رنگ پریده و ضعیف، تهوع، آب آوردن بدن، سرماخوردگی، حبس البول، مننژیت و بیماری‌های کلیوی نیز مفید است.

منع مصرف : مقدار پورین لوبیاها بالا بوده و برای اشخاص مبتلا به نقرس مضر است. انواع لوبیاهای خام و نپخته حاوی مقادیر زیادی ماده سمّی هماگلوتینین می‌باشند و باید از مصرف خام آنها خودداری نمود.

درست اسـت که خوردن لوبیا فواید زیادی را بـه مصرف کنندگانش میرساند اما بـه‌دلیل برخی ویژگی‌های‌ غذایی لوبیا، طب سنتی توصیه می کند که بیش از حد لازم ان را مصرف نکنید. البته بعضی ویژگی‌ها مثل شمشیر دو لبه عمل میکنند؛ یعنی میتوانند هم زمان خوب یا بد باشند بـه همین دلیل بستگی دارد که مصرف‌کننده لوبیا چه کسی و چه شرایط بدنی داشته باشد.

  • در زمان قاعدگی لوبیای قرمز حجم خون‌ریزی را بیشتر میکند.

  • در زنان باردار می تواند باعث سقط جنین شود.

  • لوبیای سفید بـه نسبت لوبیا قرمز که طبع گرم دارد، معتدل‌تر اسـت اما غلظت خون بیشتری ایجاد میکند.

  • مشهور‌ترین ویژگی منفی لوبیا نفاخ بودن ان اسـت.

  • لوبیا دیرهضم اسـت و افرادی را که معده حساسی دارند، اذیت می‌‌دهد.

  • لوبیا تولید خون را غلیظ میکند و میزان غلظت خون را بالا می برد.

  • میتواند باعث چاقی شود و رژیم‌های‌ لاغری را درصورت مصرف زیاد کم‌اثر کند.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا