فلفل دلمه ای

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری :گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود یک متر با برگ‌هایی سبز، بیضی شکل و نوک‌تیز و گل‌های آن سفید رنگ و منفرد یعنی از محل اتصال دم گل به ساقه فقط یک گل خارج می‌شود. میوه‌اش (فلفل دلمه‌ای) سته با غلافی گوشتی که نسبتاً بزرگ می‌شود و رنگ نارس آن سبز ولی پس از رسیدن کامل به رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و قهوه‌ای در می‌آید. در وسط میوه محوری اسفنجی، گوشتی و سفید است که تخم‌های میوه در اطراف آن محور قرار گرفته است. در مناطق معتدله و سرد معمولاً شیرین تر و تندی آن کم است. در اغلب کشورها و ایران به صورت پرورشی کاشته می‌شود.بخش مورد استفاده میوه ( فلفل دلمه ای ) نحوه مصرف به طور خام با سالاد و یا پخته شده به صورت‌های مختلف مصرف می‌شود. طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی : Capsicum Annuum L.، نام فرانسه Poivre de Guinee و نام انگلیسی آن Paprika می‌باشد.

ترکیبات شمیایی: کارتنوئیدها، ساپونین‌ها، فلاونوئیدها، اسانس معطر، کالری، چربی تام، پروتئین، کربوهیدرات، قند، فیبر غذایی، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، مس، منیزیم، منگنز، فولاد، نیاسین، ویتامین C و ویتامین B6 در آن تشخیص داده شده است.

خواص

ضد تهوع و آرام کننده، تسریع کننده جریان خون در دیواره معده و کاهنده کلسترول، بازکننده عروق و پیشگیری کننده از حوادث قلبی عروقی می‌باشد. در ضمن برای نفخ شکم، و یار، واریس پا، سوء هاضمه، آسم و ضعف عمومی بدن نیز مفید است. در استعمال خارجی به صورت ضماد تحلیل برنده ورم‌های روماتیسمی و ورم‌های حاصله از سرمازدگی و رطوبت‌زدگی می‌باشد.

منع مصرف :

  1. یکی از زیانهای فلفل دلمه ای برای افرادی که پوست حساس و تحریک پذیری دارند باعث مشکلاتی از قبیل ایجاد جوش، آکنه، اگزمای پوستی و کهیر در روی سطح پوست می شود.
  2. در صورتی که فلفل دلمه ای خام مصرف شود باعث ایجاد مشکلاتی برای دستگاه گوارش می شود.
  3. مصرف فلفل دلمه ای به صورت خام  باعث نفخ معده می شود. کسانی که معده ای حساس دارند یا مشکلات معده دارند بهتر فلفل دلمه را به صورت خام مصرف نکنند.
  4. فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات جاذب محسوب می شود که قابلیت جذب سموم شیمیایی و آلاینده های خاک را به مقدار زیاد دارد. بنابراین توصیه می شود  تا حد امکان از انواعی که به روش ارگانیک کشت می شود استفاده کنید.
  5. مصرف بیش از حد فلفل دلمه های با مصرف دارویی از قبیل  داروهای آسپیرین،داروهای ضد انعقادی، باربیتورانها و تئوفیلین تداخل دارویی دارد از مصرف آن پرهیز کنید.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا