بابونه

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود 10 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ای به رنگ سبز مایل به سفید و در بعضی ارقام گسترده روی زمین و برگ‌های آن پرپشت، کوچک، صاف، متناوب، منقسم به بریدگی‌های باریک و نامنظم، کرک‌دار و به رنگ سبز مایل به سفید می‌باشند. در انتهای ساقه‌ها، گل دهنده و گل‌های آن کوچک که در یک طبق مدور قرار دارند. هر طبق دو نوع گل دارد گل‌های سفید در قسمت خارج دایره و کمی متمایل به طرف پایین و گل‌های زردِ مایل به قهوه‌ای در برجستگی وسط دایره قرار دارند. در ضمن گل‌های آن بسیار خوشبو و معطر می‌باشند. اغلب در کشورهای اروپایی، آسیایی و در ایران انتشار داشته و به دلیل خواص دارویی فراوانی که دارد کاشته نیز می‌شود.

نام‌های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، بابونه، بابونه‌ی رومی، بابونه‌ی حقیقی، بابونج، بابونق و بابونه‌ی شیرازی نامیده شده است. بخش مورد استفاده گل و نحوه استفاده معمولاً گل بابونه را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. طبیعت آن خیلی گرم و خشک است

نام علمی : Anthemis nobilis L. نام فرانسه Camomille odorante و نام انگلیسی آن Roman chamomile می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : آلکالوئیدی به نام آنته‌مین، تانن، اسانس، فیتوسترول، گلوکزید بسیار تلخ، ماده‌ای بنام آپی‌ژترین، اسید آنته‌میک، تاراگزاسترول و آنته‌من در آن تشخیص داده شده است.

خواص

بادشکن و صفرابر، آرام‌بخش و خواب‌آور، شیرافزا و مقوی معده، افزاینده ترشحات عادت ماهیانه و قاعده‌آور، افزاینده گلبول‌های سفید خون و برطرف کننده یبوست‌های مزمن، برطرف کننده دل‌پیچه‌های ناشی از نفخ و حالات تشنجی در کودکان، ضد یرقان و رقیق کننده خون، ادرارآور و خارج کننده سنگ مثانه، تقویت کننده قوای جنسی و بازکننده عروق، ضد کرم و دفع کننده انواع انگل‌ها، برطرف کننده قولنج روده و اشتهاآور، خلط‌آور و جلوگیری کننده از آبریزش بینی، تسکین دهنده سردردهای کهنه و ضد تهوع، مسکن دردهای عمومی بدن و خون‌ساز می‌باشد. در ضمن برای زخم معده، ورم معده، سوءهاضمه، کولیت ساده، میگرن، آلرژی، اسهال، تب، اختلالات یائسگی و دردهای روماتیسمی نیز مفید است. در استعمال خارجی حمام با جوشانده‌ی گل بابونه لطیف کننده پوست و تقویت کننده موی سر و استفاده از گل بابونه به صورت ضماد تحلیل برنده ورم بواسیر، بهبود دهنده زخم‌های لای انگشتان، ترک و شقاق مقعد و رفع کننده بیماری‌های پوستی می‌باشد. در ضمن جوشانده گل‌های بابونه برای شفاف و طلایی کردن موهای بور و بور کردن موهای بلوطی به کار می‌رود.

منع مصرف : بابونه استفاده از آن برای اشخاصی که به بیماری پروستات، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی دچار می‌باشند مضر و مصرف آن برای خانم‌های باردار و مادران شیرده توصیه نمی‌شود.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا