انیسون . بادیان

توضیحات تکمیلی

شکل ظاهری : گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود 100 سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ای چهارگوش، استوانه‌ای و کرکدار، برگ‌های آن معطر، برگ‌های قاعده‌ای کلیوی شکل و دندانه‌دار و برگ‌های بالای ساقه، باریک می‌باشند. در انتهای ساقه، گل دهنده، گل‌های آن به صورت چتر مرکب و در هر چتر حدود 10 گلِ کوچک و سفید رنگ وجود دارد. تخم آن در غلافی ظریف قرار دارد که از تخم رازیانه کوچک‌تر و سبزتر و مایل به سفیدی و کمی مثلثی شکل است و روی پوست آن 5 خط طولی تیره وجود دارد. در اغلب مناطق کشورها خصوصاً کشورهای آسیایی، اروپایی و در بعضی از کشورهای آفریقایی به صورت خودرو انتشار داشته و کاشته می‌شود. در ایران نیز به صورت پرورشی بیشتر در استان‌های اصفهان، آذربایجان و تهران کاشته می‌شود.بخش استفاده دانه و نحوه مصرف معمولاً تخم را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. در ضمن اسانس روغنی فرّار نیز از تخم انیسون تهیه می‌کنند که خواص دارویی دارد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، انیسون، بادیان رومی، حب الحلوه، رازیانج شامی، زنیان کاذب، آنیسون، رازیانه رومی و زیره رومی نامیده شده است. طبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی : Pimpinella anisum L.، نام فرانسه Anis و نام انگلیسی آن True anise می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : اسانس روغنی فرّار دارای ماده آنتول، پی‌متوکسی فنیل، آستون و چاویکول و غیره در آن تشخیص داده شده است.

خواص

آرام‌بخش و خواب‌آور، محرک و معرق، شیرافزا و مقوی معده، کمک کننده به هضم غذا و اشتهاآور، ضد سرفه و خلط‌آور، افزاینده میل جنسی مردان و مسکن دردهای عمومی بدن، ضد نفخ و رفع کننده دلپیچه، ضد کرم و قاعده‌آور، ضد تشنج و خون‌ساز، ضد میکروب و شفاف کننده پوست، ادرارآور و ضد انگل می‌باشد. در ضمن برای عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی (سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت و برونشیت) و بیماری‌های قفسه سینه نیز مفید است. خوردن روزی یک لیوان از دم کرده تخم انیسون پر و سفت کننده سینه خانم‌ها و از شل شدن سینه‌ها در سنین بالا جلوگیری می‌کند و به صورت بخور نیز برای سردرد و سرگیجه مؤثر می‌باشد.

منع مصرف :

1. باوجود گسترده بودن خواص انیسون در درمان بیماری‌ها، مصرف این گیاه در دوران بارداری منع شده است، همچنین اسانس این گیاه نباید مورد مصرف کودکان قرار گیرد.

2. انیسون با برخی داروهای هورمونی تداخل دارویی دارد، این گیاه می‌تواند تا حدی شبیه به استروژن در بدن عمل کند و بنابراین احتمال دارد اثرات داروهای هورمونی نظیر داروهای ضدحاملگی را کاهش دهد.

3. برخی مطالعات نشان داده است، مصرف این گیاه ممکن است با برخی داروهای ضد سرطان تداخل داشته باشد و اثرات آن را کاهش دهد.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا