کلپوره

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر با ساقه‌هایی کرکدار، قسمت پایین بوته خشبی، پرشاخه و برگ‌های آن کوچک، بدون دمبرگ، تخم مرغی شکل، دندانه‌دار و نوک کند می‌باشند. گل‌هایش زنگوله‌ای، بدون دمگل و شیاردار که پس از خشک شدن کرکدار و به رنگ سفیدِ مات در می‌آیند.

در اغلب کشورها خصوصاً کشورهای آفریقایی و آسیایی، نواحی مدیترانه‌ای و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، کرمانشاه، همدان، فارس، کرمان و خوزستان انتشار دارد. بخش مورد استفاده سرشاخه‌های گلدار و برگ‌های گیاه. و نحوه مصرف  معمولاً به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند. به فارسی و هندی کلپوره و نام‌های دیگر آن در کتب طب سنتی، کلبوره، کرکوره و چیت کانی آمده شده استطبیعت آن گرم و خشک است.

نام علمی : Teucrium stocksianum Boiss. می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : اسانس روغنی فرّار، پیکروسالوین، ساپونین، سینئول، دیترپن، کافور و اسیدهای آلی در آن تشخیص داده شده است.

خواص

کاهنده سریع قند خون و ضد تب، برطرف کننده اختلالات کبدی و ضد اسپاسم قوی، تقویت کننده عضلات و آرام کننده اعصاب، ضد دلپیچه و رفع کننده سوءهاضمه، افزاینده طول عمر و مفید برای سرماخوردگی، مسکن سردردهای مقاوم و تسکین دهنده دردهای عمومی بدن می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های دستگاه تناسلی و ادراری، نفخ، درد ناحیه قلب، دل درد و تشنج نیز مفید است.

منع مصرف : استفاده این دارو برای زنان باردار و کودکان زیر چهارسال اصلا توصیه نمی شود.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا