کتیرا یا صمغ گون

توضیحات تکمیلی

مشخصات  ظاهری : گون : درختچه‌ای است کوچک با خارهای زرد و برگ‌های آن دارای 4 الی 7 برگچه‌ی بیضوی و نوک تیز می‌باشند.

صمغی است بدون بو و سفید پنبه‌ای که از ساقه‌ی گون در بعضی مواقع خود به خود یا با به وجود آوردن شکافی در ساقه یا ریشه، جاری می‌شود و پس از مدتی که خشک شد آنها را جمع‌آوری می‌کنند

در اغلب نقاط استپی کشورها و در ایران در استان‌های البرز، همدان، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان انتشار دارد

نحوه مصرف به طور معمول کتیرا را در آب ولرم خیسانده و استفاده می‌کنند و روش‌های مصرف مختلف دیگری نیز دارد. در ضمن در صنایع غذایی، دارویی و بافندگی نیز کاربرد دارد. نام دیگر کتیرا در کتب طب سنتی و به عربی کثیرا می‌باشد.

از نظر طبیعت بین حکمای طب سنتی اختلاف نظر وجود دارد عده‌ای آن را از نظر گرمی و سردی، معتدل و از نظر رطوبت آن را مرطوب می‌دانند و عده‌ای دیگر از حکما طبیعت کتیرا را سرد و خشک می‌دانند.

نام علمی : Astragalus gossypinus Fisch. Var filagineus Boiss.، نام فرانسه کتیرا Gomme adragante و نام انگلیسی آن Tragacanth می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی : آب، مواد معدنی، نشاسته و مواد تراگاکانتین و باسورین در آن تشخیص داده شده است.

خواص

برطرف کننده یبوست و مسهل، تقویت کننده معده و بندآورنده خونروی از سینه، تقویت کننده روده و مفید برای زخم معده، تسکین دهنده درد کلیه و مثانه و التیام‌بخش زخم‌های مجاری ادراری، التیام‌بخش زخم‌های حلق و ریه صاف کننده صدا می‌باشد. در ضمن برای ناراحتی‌های سینه، گرفتگی آواز، سرفه و خشکی گلو نیز مفید است. مخلوطِ آسیاب شده کتیرا، شکر، مغز بادام شیرین و نشاسته، چاق کننده و بسیار مقوی می‌باشد. در استعمال خارجی چنانچه کتیرا را خیسانده و لعاب آن به مو مالیده شود از دو شاخه شدن تار مو جلوگیری می‌کند. مقدار مصرف مجاز کتیرا در طول روز حدود 5 گرم می‌باشد.

منع مصرف : استفاده از ژل های طبیعی مثل ژل کتیرا برای مو و پوست سر ضرری ندارد اما باید توجه کنید که ژل بر پوست سرتان مالیده نشود و فقط به ساقه ی مو زده شود. زیرا باعث می شود که پوست سر به خوبی تنفس نکند و باعث تضعیف و ریزش مو می شود.

افرادی که موهای بسیار حساس و نازکی دارند، بهتر است از هیچ ژلی استفاده نکنند. پس از استفاده از ژل های طبیعی حتما بعد از چند ساعت موهای خود را بشویید.

 

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا