نعناع

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : گیاهی است علفی، معطر، چند ساله و دارای دو نوع ساقه می‌باشد ساقه هوایی و ساقه زیرزمینی. علاوه بر ریشه‌هایی که از ساقه زیرزمینی خارج شده و در زمین فرو رفته و گیاه را مستقر می‌سازد از محل گره‌های ساقه‌های خزنده هوایی آن نیز که در تماس با زمین است ریشک‌هایی ایجاد می‌شود و در زمین مستقر می‌گردد و خود منشأ پایه‌ی جدیدی از گیاه می‌باشد. ارتفاع گیاه حدود 30 سانتی‌متر و برگ‌های آن سبز تیره، بدون دمبرگ، متقابل و دندانه‌دار هستند. گل‌هایش با توجه به گونه، قرمز، ارغوانی یا سفید می‌باشند. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، نعناع سبز، نعناع اخضر و نعنع نامیده شده است. بخش مورد استفاده  برگ و سر شاخه ها ، نحوه مصرف معمولاً نعناع را به صورت خام یا خشک شده مصرف می‌کنند و در صنایع غذایی و دارویی نیز کاربرد دارد. طبیعت آن نسبتاً گرم و خشک است. نعناع

نام علمی  : Mentha viridis L.، نام فرانسه Menthe verte و نام انگلیسی آن Spearmint می‌باشد

ترکیبات شمیایی : ترکیبات اسانس (مانتول، منتون، منتیل استات، منتوفوران و غیره)، تانن‌ها، فلاونوییدها و تری‌ترپنها در آن تشخیص داده شده است.

خواص

تصفیه کننده خون و ضد تب، تقویت کننده معده و ضد انگل، مسکن دردهای دستگاه گوارشی (دل درد) و ضد اسپاسم، دفع کننده سنگ مثانه و ضد تهوع، رفع کننده احتقان بینی و ضد سرفه، بادشکن و ضد اسهال، مسکن سردرد و ضد سرماخوردگی، رفع کننده سکسکه و ضد یرقان، آرام‌بخش و تقویت کننده دستگاه عصبی، افزاینده اسپرم و مقوی قوه باه، صفرابر و تحریک کننده شیر معده، آزاد کننده شیر از پستان و اشتهاآور، کاهنده فشار و کلسترول و رقیق کننده خون غلیظ می‌باشد. در ضمن برای ناراحتی‌های کلیه و کبد، به سختی ادرار کردن، کولیت عصبی، آنفولانزا و طپش قلب نیز مفید است.

منع مصرف : افرادی که به خود گیاه نعنا حساسیت دارند و با خوردن آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند،  هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه نعنا تولید شده است، نباید مصرف کنند.
•    اسانس نعنا را نباید به مقدار زیاد به کودکان و نوزادان خوراند، زیرا روی حرکات تنفسی و قلب اثر می گذارد و ممکن است خطرناک باشد.
•    چای نعنا معمولا بی خطر است اما مادران باردار و شیرده باید چای نعنا کم بخورند.
•    افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند در دوران بارداری از مصرف نعنا باید اجتناب کنند.
•    معدود عوارض منفی ناشی از کپسولهای پوشش دار روده ای روغن نعناع عبارت است از: جوشهای  پوست، سوزش، سردرد، ضربان پایین قلب و لرزش عضله.
•    منتول یا روغن نعنا که روی پوست مالیده شده باشد می تواند سبب بروز التهاب یا جوشهای پوستی گردد. روغن نعناع باید رقیق شود و میزان مصرف آن باید کم باشد چون میزان مصرفی بالا سبب   آسیب دیدگی کلیه می شود.
•    مٍنتول خالص سمی است و نباید مصرف داخلی شود.
•    روغن نعنا و مٍنتول را نباید به صورت نوزادان و کودکان مالید.
•    دقت کنید که روغن و تنتور تهیه شده از نعناع را اشتباه نگیرید.
•    اگر اسانس نعنا به مقدار زیاد مصرف شود، فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده می شود و حرکات دودی معده را از بین می برد.
•    نعناع با تمام فوایدی که دارد، اگر زیاد مصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند. لذا اگر شما روزی دو تا سه فنجان دم کرده نعنا می نوشید، بهتر است بعد از دو هفته نوشیدن، چند روزی مصرف آن را قطع کرده و دوباره شروع کنید.

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا