انار

توضیحات تکمیلی

مشخصات ظاهری : درختی است به ارتفاع حدود 4 متر گاهی موارد بیشتر، ساقه‌های آن ناهموار، محکم، خاردار، نامنظم و رنگ ساقه‌های مایل به سبز می‌باشد. شاخه‌های آن متعدد، نامنظم و تیغدار، برگ‌های آن متقابل، باریک، دراز، سبز و براق، گل‌های آن بزرگ، قرمز رنگِ مایل به ارغوانی و کاسه‌ی گل گوشتدار است. میوه‌اش کروی شکل به ابعاد یک پرتقال گاهی موارد بزرگتر، پوست میوه ضخیم در بعضی انواع نازک، رنگ پوست میوه قرمز و محتوای میوه دانه‌های زیادِ قرمز رنگِ مایل به صورتی می‌باشد که اطراف هر دانه را پوششی آبدار و شفاف شیشه‌ای فراگرفته است.مورد استفاده میوه (انار)، گل، برگ و پوست ریشه ، نحوه استفاده دانه‌های میوه‌ی رسیده مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی نیز کاربرد دارند. در طب سنتی از پوست ریشه، گل و برگ درخت انار به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند . نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، انار، رُمان، اللفان، نار و دالیم نامیده شده است.طبیعت انار شیرین آن سرد و معتدل و کمی تر است ، طبیعت انار ترش آن خیلی سرد و خشک است. طبیعت انار میخوش (ترش و شیرین ) آن در سردی و تری معتدل است.

نام علمی : Punica granatum L.، نام فرانسه میوه Grenade، نام انگلیسی میوه Pomegrenate، نام فرانسه درخت انار Grenadier و نام انگلیسی درخت آن Pomegrenate tree می‌باشد.

ترگیبات شیمیایی : درخت انار : وجود آلکالوئید و پله‌تین‌رین در پوست درخت انار، وجود آلکالوئید به نام‌های پزودوپله‌تین‌رین، پله‌تیه‌رین، ایزوپله‌تیه‌رین، متیل‌پله‌تیه‌رین و تانن در پوست ریشه درخت انار و وجود دو نوع اسید به نام‌های بتولیک اسید و اورسولیک اسید در برگ‌های درخت انار مشخص شده است.میوه انار در پلپ قرمز رنگ پر آبی که اطراف دانه را فرا گرفته ویتامین C، پتاسیم، تیامین، نیاسین، رایبوفلاوین، سدیم، آهن، فسفر، کلسیم، هیدرات‌های کربن، آب، پروتئین و مواد چرب مشخص شده است.

خواص

میوه انار : دفع کننده سموم بدن و کاهنده اوره، افزاینده قدرت دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها و ایجاد کننده تعادل در مایعات بدن و خون، ضد تهوع و تقویت کننده کبد، تقویت کننده قلب و پیشگیری کننده از بروز سکته قلبی، خون‌ساز و کاهنده فشار خون بالا، نشاط‌آور و تقویت کننده نیروی جنسی، ضد ویروس و مقوی لثه، جلوگیری کننده از بروز سرطان‌ها (پروستات و سینه) و ضد آلرژی، کمک کننده به رشد اطفال و کاهنده چربی، قابض و ضد اسهال، ضد باکتری و مقوی معده، ادرارآور و ضد انگل، جلوگیری کننده از اختلالات مغزی ناشی از پیری (آلزایمر) و تقویت کننده سالمندان، شاداب کننده رنگ صورت و بازکننده گرفتگی صدا می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های مجاری ادراری، سینه درد، نفخ معده، تشنج دستگاه گوارش، بیماری‌های روماتیسمی، اختلالات یائسگی، عفونت‌های روده‌ای، اختلالات قاعدگی، پوکی استخوان و خارش پوست نیز مفید است. بهترین موقع برای خوردن انار صبح ناشتا می‌باشد.

گل انار : دم کرده یا جوشانده گل درخت انار ضد اسهال‌های ساده، بندآورنده خونریزی‌های ساده، دفع کننده ترشحات مخاطب و خارج کننده ترشحات مهبلی می‌باشد. در استعمال خارجی استفاده از جوشانده‌ی گل انار به مدت 15 دقیقه به صورت غرغره تحلیل برنده ورم لوزه و به صورت تزریقات مهبلی، رفع کننده ترشحات می‌باشد.

برگ انار : اشتهاآور و ضد تهوع، برطرف کننده ضعف عمومی و خون‌ساز، از بین برنده حالات خستگی عمومی پس از پایان بیماری‌ها و ضد میگرن، ضد اسهال‌های مزمن و برطرف کننده کم خونی دختران جوان می‌باشد. در ضمن برگ درخت انار ایجاد یبوست می‌کند.

ریسه انار : به دلیل داشتن تانن فراوان قبض کننده نسبتاً قوی می‌باشد و بهترین دافع کرم کدو و طفیلی‌های دیگر است.

 

منع مصرف : اسراف در خوردن انار ترش موجب ایجاد زخم و التهاب در روده‌ها شده، عمل کبد را ضعیف و نیروی جنسی را کاهش می‌دهد و برای اشخاص سرد مزاج نیز مضر می‌باشد. سبب تغییر عملکرد وارفارین می‌شود ، اثر وارفارین را خنثی می‌کند

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا