ترومبوز ورید عمقی پا (DVT) چیست

خلاصه

شرح ترومبوز ورید عمقی پا (DVT) و ترومبوز سیاهرگی سطحی و ترومبوز سیاهرگی عمقی و عوامل مستعد کننده بروز DVT چیست؟ و درمان آن در طب سنتی

ترومبوز ورید عمقی پا (DVT)

در سیستم گردش خون ، خون به صورت مایع بوده که وجود لخته در این جریان امری غیر طبیعی است زمانی که یک لخته خون در وریدهای عمقی اندام تحتانی اغلب در ساق یا ران ایجاد شود باعث جلوگیری از جریان خون و آسیب عروق خونی میشود که این عارضه را ترومبوز وریدهای عمقی پا DVT می نامند که یک بیماری شایع پزشکی ست و شایع ترین محل برای ایجاد آن رگ های عمیق در پا است. اما گاهی وریدهای دیگر را نیز مبتلا می سازد.

هنگامی که فردی دچار DVT می شود، ممکن است لخته ایجاد شده به سمت ریه ها حرکت کرده و با عبور از طریق گردش خون در رگ های خونی ریه جایگزین شود که این عارضه را آمبولی ریوی (DE) می نامند.

ترومبوز سیاهرگی اندام‌ها ممکن است در سیاهرگ‌های سطحی یا عمقی رخ دهد که بر این اساس دو نوع ترومبوز سیاهرگی وجود دارد:

  1. ترومبوز سیاهرگی سطحی :

در اندام تحتانی ممکن است در سیاهرگ صافنوس بزرگ ، صافنوس کوچک  و یا شاخه‌های آنها روی دهد. این حالت نسبت به ترومبوز سیاهرگی عمقی، خطر کمتری داشته و بهتر قابل درمان است. درصورت وجود ترومبوز در ورید صافنوس بزرگ در ناحیه رانی و به خصوص در نواحی نزدیک به پیوستن این ورید به سیاهرگ فمورال، باید بیشتر مورد توجه و درمان سریعتر قرار گیرد تا از نفوذ ترومبوز به داخل دستگاه سیاهرگی عمقی و احتمال آمبولی ریوی جلوگیری گردد.

تظاهرات بالینی ترومبوز سیاهرگی سطحی معمولا به آسانی قابل تشخیص است:

درد محدود در ناحیه ترومبوز

تغییرات دما (گرمی) و قرمزی در مسیر سیاهرگ

احتمال قرمزی و ادم در نواحی اطراف

وجود حساسیت در ناحیه به هنگام معاینه

  1. ترومبوز سیاهرگی عمقی:

 در اندام تحتانی ممکن است در سیاهرگ‌های پوپلیتئال، رانی (فمورال)، ایلیاک خارجی ایجاد گردد. مهمترین پیامدهای ترومبوز سیاهرگی عمقی، آمبولی ریوی و سندرم نارسایی مزمن سیاهرگی است . هراندازه ترومبوز (لخته خونی) در ناحیه بالاتری از دستگاه سیاهرگی اندام تحتانی به وجود آید، خطر بیشتری را برای فرد به دنبال خواهد داشت. ترومبوز وریدی عمقی (DVT) به علت احتمال آمبولی ریوی، یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود که باید هرچه سریعتر درمان گردد.

تظاهرات بالینی در ترومبوز سیاهرگی عمقی

تشخیص ترومبوز وریدی عمقی براساس تظاهرات بالینی، همیشه آسان نیست.

در مراحل اولیه ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)، تنها 25 الی 50 درصد بیماران با توجه به تظاهرات بالینی شناحته می‌شوند . تظاهرات بالینی در موارد ترومبوز سیاهرگی عمقی ممکن است درارتباط با موارد زیر باشد:

گرمی و قرمزی

درد مبهم یا شدید

تورم ساق پا

حساسیت در مسیر سیاهرگ (ورید)

احتمال سیانوز مختصر

درصورت ادم شدید در ناحیه ساق پا، احتمال رنگ پریدگی اندام وجود دارد.

روش‌های تشخیص ترومبوز وریدی عمقی شامل:

 تست هومن که ارزش آن چندان قابل اطمینان نیست .این تست در حالتی که زانوی بیمار صاف است، با خم کردن غیرفعال مچ پا به طرف بالا (عمل دورسی فلکشن) و لمس آرام ناحیه پشت ساق پا صورت می‌گیرد. پاسخ بیمار ممکن است به صورت درد و حساسیت در ناحیه باشد. در این تست، گاهی درد و حساسیت مربوط به ترومبوز نیست و در بعضی موارد با وجود ترومبوز وریدی عمقی، درد ایجاد نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

اولتراسونوگرافی سیاهرگی دوگانه

روش‌های حجم سنجی

اسکن فیبرینوژن

سونوگرافی

عوامل مستعد کننده بروز DVT چیست؟

  1. کم تحرکی( مربوط به بیماران در حال بستری در بیمارستان که به دلیل بستری فعالیت آنها محدود شده است)
  • استعمال دخانیات
  • اضافه وزن و چاقی
  1. بیماریهای حاد از جمله نارسایی قلبی- بیماریهای مزمن تنفسی- عفونت و سرطان
  2. داروهای ضد بارداری و هورمون های درمانی
  • سن بالای 40 سال
  • اعمال جراحی به ویژه تعویض مفصل ران و زانو

چند تمرین ساده برای جلوگیری از DVT در منزل :

  • بالا نگه داشتن انگشتان پا : پاشنه ی پای خود را بر روی زمین قرار دهید و تا حد امکان نوک انگشتان پا را بالا نگه دارید و سپس انگشتان هر دو پا را صاف بر روی زمین به حالت اول برگردانید. تکرار این تمرین باعث جلوگیری از تجمع خون در ماهیچه ساق پا میشود.
  • چرخش مچ پا : مچ پای خود را در حالی که بر روی صندلی نشسته اید یکبار در جهت عقربه های ساعت و یکبار بر خلاف آن به مدت 30 ثانیه بچرخانید در این حرکت تنها مچ پای شما حرکت کند نه زانو.
  • هر دو ورزش فوق را چندین با در روز انجام دهید.

مراحل درمان (تحت نظر متخصص طب سنتی )

هر شب قبل از خواب یک لیوان سرکه انگبین (یک لیوان آب خنک + دو قاشق عسل +دو قاشق عرق نعناع +یک قاشق سرکه) میل کنید

هر روز یک لیوان آب عسل به همراه لیمو ترش میل شود.

30 عدد حبه سیر پوست کنده شده با 5 عدد لیموترش با پوست (هسته های آن را بگیرید) را در مخلوط کن (میکسر)ریخته و سپس محصول را در یک قابلمه به همراه یک لیتر آب بجوشانید و و با مشاهده قل قل سطح مایع زیر قابلمه را خاموش کنید و سپس از یک صافی بگذرانید و محلول سیر لیموترش را در بطری های شیشه ای نگهداری در یخچال نگهداری کنید و هر روز یک نصفه استکان قبل از شام مصرف کنید و سه هفته این کار را بکنید و هشت روز استراحت کنید و دوباره سه هفته این کار را ادامه دهید تا دوره تکمیل گردد.

داروهای گیاهی که  جهت رقیق شدن خون توصیه می شود:

عرق آویشن , عرق کیالک , عرق یونجه روزی یک استکان

برای زالو درمانی در این بیماران نیازی به تاخیر نیست و در صورت عدم مشکل قوای جسمی و یا کمبود خون و ضعف جسمی همان جلسه شما می توانید مرحله اول زالو درمانی را روی فرد انجام دهید (بسته به نظر متخصص طب سنتی )

کارشناس ماما خانم منصوره لطیفی

 

شماره تماس
09121904698

خبرنامه ما

عضو شوید تا آخرین اخبار و مقالات را دریافت نمایید

بالا